Pippi firar födelsedag med global kampanj för flickor på flykt

I år fyller den första boken om Pippi Långstrump 75 år. För att fira Pippis födelsedag samarbetar Rädda Barnen, Astrid Lindgren Aktiebolag och flertalet företag världen över för att uppmärksamma och stötta flickor på flykt. Bland andra Åhléns, Houdini Sportswear och GB Glace bidrar till kampanjen.

Idag är fler barn på flykt än någonsin tidigare - fler än efter andra världskriget, då den första Pippi-boken publicerades. Flickor är extra utsatta.

- För 75 år sedan kom Pippi Långstrump, världens starkaste flicka, till en helt ny stad. Idag tvingas miljontals flickor att lämna sina hem och flytta, inte bara till nya städer, utan också till nya länder. Deras redan osäkra tillvaro har nu kraftigt förvärrats av coronakrisen. För att tackla utmaningar och finna vägen mot en ljusare framtid krävs nu mer styrka, mod och hopp än någonsin, säger Helena Thybell, generalsekreterare på Rädda Barnen.

Kampanjen Pippi of Today är ett initiativ av Astrid Lindgren Aktiebolag i samarbete med Rädda Barnen och stöds av företag världen över. Åhléns, Houdini Sportswear och GB Glace är tre av företagen som är med och bidrar.

”Det budskap som Pippi står för är ett starkt incitament att stötta kampanjen”

Inom ramen för kampanjen har Åhléns tagit fram en tillfällig kollektion av Pippi-produkter där 10 kronor per sålt plagg går till Rädda Barnens arbete för flickor på flykt. Åhléns erbjuder även kunder att jämna ut sitt köp i varuhuskassan och skänka summan till kampanjen.

 - Åhléns värderingar bygger på jämlikhet och mångfald, vilket i kombination med det budskap som Pippi står för blir ett starkt incitament för oss att stötta Pippi of Today-kampanjen, säger Sofia Bothelius som är produktions- och hållbarhetschef på Åhléns.

 - Rädda Barnen har lång erfarenhet av arbete i katastrofsituationer och länder som behöver extra stöd vilket ger oss en försäkran om att finansiella medlen används där de behövs mest. Många länder som drabbats hårt är länder där vi har produktion; Bangladesh, Indien, Turkiet. Där befinner sig många flickor på flykt vilket gör det än mer relevant för oss att stötta kampanjen.

 ”Vi stöttar kampanjen för de miljontals flickor som flytt från sina hem”

Houdini släpper två barnplagg i limited edition-upplaga där 10 % av intäkten går till Rädda Barnens arbete. Jacob Höglund, head of partnerships på Houdini, säger att deras hållbarhetsarbete fortgår med samma fokus nu som innan coronakrisen. 

- Vårt hållbarhetsarbete genomsyrar hela organisationen och i detta är vi kompromisslösa. Vi stöttar kampanjen för de miljontals flickor som flytt från sina hem i jakt på en bättre framtid. Även Pippi Långstrump som karaktär stämmer väl överens med värderingarna hos oss. Precis som vi går hon sin egen väg, men har samtidigt ett stort hjärta. Det finns mycket gemensamt och kanske är det därför allting blev så bra.

”Samarbetet har skapat mycket stolthet och hopp hos oss internt”

GB Glace stöttar kampanjen genom Pippis Tjolahoppglass där 1 kr per såld glass går till flickor på flykt. 

- Flickor på flykt är just nu ännu mer utsatta på grund av corona. Kampanjen är väl genomtänkt och har en tydlig inriktning, vilket var viktigt för oss, säger Olivia Nilsson som är produktchef på GB Glace.

- Vi känner att detta samarbete skapat mycket stolthet och hopp hos oss internt, vilket bidrar till ännu mer engagemang och förhoppningsvis ännu mer försäljning att donera till flickor på flykt världen över.