MedarbetarengagemangH&Ms medarbetare engageras för barn i katastrofer

För H&M är det viktigt att kunna engagera sina medarbetare utifrån företagets värderingar. Tillsammans med oss på Rädda Barnen kunde de matcha det behovet genom att samla medarbetarna kring en insamling till vårt katastrofarbete och hungerskrisen i östra Afrika.

Anna Lindwall Lannér som är Concept Manager på H&M:s Visual-avdelning, var den som drev insamlingsaktiviteten. Hon berättar att den har fått bra respons med stort engagemang och många ideér.

– När vi gör saker tillsammans, gärna utanför våra dagliga team, så växer vi och får bättre relationer till varandra. Detta i sin tur underlättar vardagen på jobbet, då till exempel kommunikationen blir bättre. Det är också viktigt att ibland flytta fokus och få perspektiv på tillvaron.

Tävlade i olika lag
Insamlingsaktiviteten organiserades i en tävling där kollegorna delade upp sig i lag och skulle hitta på aktiviteter för att samla in pengar. Toni Donnelly som är Project Leader på H&M och var lagledare i det vinnande laget, berättar att de i sitt lag kände stor stolthet att ta sig an uppdraget.

– Det var roligt att komma på sätt att samla in pengar tillsammans. Situationen i Afrika är otroligt allvarlig och det är viktigt att vi uppmärksammar det och försöker bidra på något sätt.

Aktiviteterna bestod bland annat i att sälja choklad och bakverk samt att anordna quiz. Toni tycker att det var enkelt och smidigt att dra igång aktiviteter samtidigt som tävlingsmomentet sporrade dem.

– Det var ju konkurrens mellan lagen, alla ville vinna! I vårt team hjälptes vi åt att flytta runt chokladlådorna, så att vi hela tiden behöll nyhetsvärdet på avdelningarna.

Bidrar till företagets mål
Att H&M valde att göra aktiviteten för att engagera sina medarbetare tillsammans med just Rädda Barnen, är tack vare att vår organisation har värderingar som går väl ihop med deras egna.

– Vi hade fler organisationer på listan och tog kontakt med samtliga, men Rädda Barnen var de som tydligt visade intresse och flexibilitet för att tillsammans kunna jobba fram ett bra koncept som passade våra ramar för det här projektet, säger Anna, och fortsätter:

– Vi jobbar för ett företag som har väldigt tydliga värderingar som vi ska levandegöra på alla vis vi kan. Både i hur vi integrerar med varandra och löser uppgifter men även hur vi jobbar i stort och den här typen av projekt går väl ihop med de värderingarna.

Kontakta oss för att få veta mer om hur Rädda Barnen kan stötta ditt företag i att nå sina mål.

Till toppen

Kontakta oss

Besöksadress:

Landsvägen 39
Sundbyberg, Stockholm

Postadress:

Rädda Barnen
107 88 Stockholm

Organisationsnr: 802002-8638

Telefon: 08-698 90 00

Fax: 08-698 90 10
E-post: kundservice@rb.se

Ge en gåva:

Plusgiro: 90 2003-3
Bankgiro: 902-0033
Swish: 902 0033

90 konto, svensk insamlingskontroll
Stöd via telefon, chatt och mail.

Här finns information om Orostelefonen, Stödlinjen för ensamkommande barn och unga, stödchatten "Kärleken är fri" och Föräldratelefonen.

Våra partners