”Varje såld flaska gör skillnad i någons liv”

The Norr Company är vår nya huvudpartner och stöttar arbetet för de hundratusentals barn som hotas av kolerautbrottet i Jemen.

Kolera är farligt för alla men dödligt för undernärda barn, och sjukdomen sprids snabbt när många barnfamiljer står utan tillgång till rent vatten. Tack vare samarbetet med The Norr Company kan vi nå fler barn med livräddande insatser.

The Norr Company producerar och säljer funktionsdrycken Norr, som är framtagen enligt den så kallade ”one for one”-principen.

- One-for-one innebär att för varje produkt vi säljer donerar vi en motsvarande produkt dit det behövs som mest, säger Anna de Geer som är CSR-ansvarig på The Norr Company.

- I vårt arbete med Rädda Barnen har vi fokuserat på vätskeersättning. Fördelen med one-for-one är att vi som företag har kunnat skänka från dag ett och inte behövt vänta på att företaget ska gå med vinst, vilket för ett nystartat företag kan ta flera år. Dessutom blir vårt hållbarhetsarbete integrerat i alla aspekter av företaget och genomsyrar allt vi gör.

Hur kommer det sig att Norr valt att inleda ett samarbete med Rädda Barnen?

- Krisen i Jemen och kolerautbrottet innebär en enorm utmaning för hjälparbetet i Jemen. Rädda Barnen är i princip den enda organisationen som effektivt kan arbeta i Jemen. Eftersom The Norr Company strävar efter att finnas där vi behövs som mest, och vill arbeta med en pålitlig och väletablerad samarbetspart som har dokumenterad kunskap och förmåga att göra skillnad, var valet av Rädda Barnen enkelt. Dessutom har Rädda Barnen visat stor flexibilitet i företagssamarbetet vilket gör vårt arbete väldigt smidigt.

- Vårt mål är att kunna hjälpa så många som möjligt att få tillgång till vätskeersättning. Genom samarbetet med Rädda Barnen och vår gemensamma kommunikation tydliggör vi vårt arbete vilket bidrar till ökad försäljning.

PwC släppte en rapport förra året som visade ett ökat intresse bland kunder och medarbetare för företags hållbarhetsarbete. Märker ni på The Norr Company av den här ökningen?

- Vi märker helt klart av detta. Vad gäller våra medarbetare och våra återförsäljare ser vi ett större engagemang och vilja att bidra till försäljning eftersom de vet att varje såld flaska gör skillnad i någons liv. Vad gäller konsumenterna ser vi ett intresse för våra produkter eftersom de gör mer än bara släcker törsten. Eftersom de inte heller innebär en ökad kostnad för konsumenten, jämfört med andra likvärdiga produkter, blir valet av vår produkt lättare.