Våra kampanjer

Här kan du läsa mer om våra kampanjer. Du kan fördjupa dig i vår information, hämta material för webben eller för print och titta på filmer.

Barn på flykt - #orädd (2016)

Med #orädd lyfte vi barn på flykt och deras rättigheter, och hyllade samtidigt dig och alla andra Barnrättskämpar som tillsammans med oss står upp för barns rättigheter. Kampanjen är nu avslutad.

Läs mer om kampanjen #orädd

Min kropp är min

2013 polisanmäldes nästan 3000 våldtäkter mot barn i Sverige. I Europa uppskattar man att vart femte barn har utsatts för ett grovt sexuellt övergrepp. Och världen över beräknas 20 procent av alla kvinnor och 5-10 procent av alla män ha utsatts för sexuella övergrepp som barn.

Samtidigt är mörkertalet stort. Sexuella kränkningar och övergrepp är ett känsligt och många gånger tabubelagt ämne. Hot eller skamkänslor gör att många barn aldrig berättar för någon utan bär övergreppet som en tung hemlighet inom sig.

Med kampanjen Min kropp är min! vill vi öka kunskapen om sexuella övergrepp mot barn,  sätta press på samhället att förbättra stödet för de som utsatts och samla in pengar till vårt arbete i Sverige och i världen.Vi är beroende av privata givare och företagsgåvor för att kunna fortsätta kampen för att alla barn ska få en trygg och hälsosam uppväxt, fri från våld och övergrepp.

Läs mer om Min kropp är min

Fattigskolan

I kampanjen Fattigskolan är barnen våra lärare. De är unga men tyvärr väldigt erfarna. De växer upp i en familj med små eller inga marginaler.

Skådespelare gestaltar varje berättelse på film. Det handlar om inte ha råd med allt från medicin till present. Vi vill sätta fokus på konsekvenserna av att växa upp i ekonomisk utsatthet och förmedla barns egna röster och erfarenheter. Vi vill också berätta om Rädda Barnens arbete mot barnfattigdom.

Läs mer om Fattigskolan

Världen är uppochner

Kontrasten mellan utsatta barns vardag och makthavares prioriteringar ett tydligt språk – världen är uppochner. Pengar som skulle kunna användas för att lära barn att läsa och skriva, används till krig. EU-parlamentet lagstiftar om tullar och skatter, men i elva medlemsländer är det bortfarande lagligt att aga barn.

Genom att sätta fingret på världens absurda orättvisor vill vi få fler att engagera sig för barns rättigheter och arbeta för att vända världen rätt.

Läs mer om Världen är uppochner

Livets Lotteri

Var skulle du hamna om du föddes på nytt och hur skulle ditt liv se ut?Livets Lotteri är en webb-baserad kampanj vars grundidé är att man får födas på nytt genom att dra en lott i ett statistiskt korrekt "livslotteri". Livets Lotteri vill visa på hur olika situationen är för barn i världens alla länder och hur viktigt det är att tänka långsiktigt när man kämpar för att skapa bestående förbättringar för barn världen över.

Läs mer om Livets Lotteri

Hjälp barn dygnet runt. Bli månadsgivare nu!

Besöksadress:

Landsvägen 39
Sundbyberg, Stockholm

Postadress:

Rädda Barnen

Organisationsnr: 802002-8638

Telefon: 08-698 90 00

Fax: 08-698 90 10
E-post: kundservice@rb.se

Ge en gåva:

Plusgiro: 90 2003-3
Bankgiro: 902-0033
Swish: 902 0033

90 konto, svensk insamlingskontroll
Stöd via telefon, chatt och mail.

Här finns information om Orostelefonen, Stödlinjen för ensamkommande barn och unga, stödchatten "Kärleken är fri" och Föräldratelefonen.

Våra partners