Föräldratelefonen:"Man ska vara en medmänniska"

22 januari 2014

På lediga kvällar jobbar Viktoria Hansson Jonsson med att svara på frågor om barn på Rädda Barnens föräldramejl. Hon är en av alla dem som engagerar sig ideellt för att föräldrar ska kunna ha någon att prata med när det känns svårt och att barnen i förlängningen ska få en bättre tillvaro.

Viktoria Hansson Jansson Foto: Lisa Lindqvist Liljedahl

– Föräldraskap är det viktigaste vi kan åta oss och man kan behöva prata om det. Vi har ett gemensamt ansvar för alla barn. Det är därför jag jobbar med det här, säger hon.

Till yrket är Viktoria Hansson Jonsson pedagog och föräldrastödjare. Något som hon naturligtvis har stor nytta av i rollen som svarare på föräldramejlen. Men det är inte det viktigaste menar Viktoria. För henne gäller det att hitta en balans mellan yrkesrollen och medmänniskan:

– Grundprincipen är att vi sitter och svarar föräldrar emellan. Visst, jag har speciell kompetens från mitt arbete. Men det viktigaste är mina erfarenheter som förälder. Man ska vara en medmänniska, kunna prata och bolla fram och tillbaka som med en vän. Det bästa är ju att den som kontaktar oss kommer fram till svaret själv.

Föräldramejlen

Viktoria jobbade med föräldratelefonen till en början men har de senaste elva åren enbart jobbat med föräldramejlen.

– Telefonen är bra på många sätt men jag tycker att mejlen har en fördel eftersom man kan hålla igång en kontakt över längre tid med svar fram och tillbaka. Man hinner grunna lite över problemen och kanske är det lättare för föräldern som kontaktar oss att själv komma fram till vad som egentligen är bäst till slut.

Hon menar också att det är viktigt att lägga in känslor på ett sätt som man annars missar i skriftlig kontakt. Något som man får gratis när man kan prata och lägga in betoningar och känslor i det man säger.

– Jag brukar kanske skriva kram eller lägga in en smiley när det passar. Man lär sig sånt med tiden. Det mjukar upp texten.

Kan höra av sig när som helst

Viktoria säger att det går att kontakta föräldratelefonen och föräldramejlen närsomhelst när man har ett problem med ett barn. De som hör av sig kan vara ett par som ligger i vårdnadstvist eller trötta småbarnsföräldrar och någon gång också far- eller morföräldrar.

– Det kan vara att något inte fungerar mellan dig och ditt barn eller att något är fel i skolan eller på basketträningen. Eller att du märker att det är problem med barnens kompisar. Allt från ett mindre saker som att barnet inte kan sova på natten till allvarligare problem med tonåringar. Problem som kanske inbegriper socialen, säger hon och avslutar:

– Det är bara självklart att man ska klara av att vara förälder. Men vi har ingen utbildning i det, så det är inte konstigt att det kan vara svårt ibland. Då ska man ringa eller mejla.

Erfaren svarare

Namn: Viktoria Hansson Jonsson

Bor: Österlen, Skåne

Varit svarare sedan: 1996

Jobb: är pedagog och föräldrastödjare

Förälder och behöver någon att fråga?

Ring vår Föräldratelefon:
020-786 786

Föräldratelefonen är öppen må-to 18-21.

Eller använd Föräldramejlen:
foraldrar@rb.se

På föräldramejlen får man alltid svar inom 72 timmar.

Kontakta oss

Besöksadress:

Landsvägen 39
Sundbyberg, Stockholm

Postadress:

Rädda Barnen
107 88 Stockholm

Telefon: 08-698 90 00

Fax: 08-698 90 10
E-post: kundservice@rb.se

Ge en gåva:

Plusgiro: 90 2003-3
Bankgiro: 902-0033
Swish: 902 0033

90 konto, svensk insamlingskontroll
Föräldratelefonen och föräldramejlen

Du kan vända dig till oss med alla frågor som rör barn och föräldraskap.

020-786 786 Föräldramailen

Våra partners