Barn på flyktVad kan jag göra för att hjälpa?

3 december 2015

Väldigt många hör av sig till oss med frågor om hur man kan hjälpa människor som varit tvungna att fly krig och terror. Det värmer i hjärtat att se all denna medmänsklighet och vilja att göra något. Du kan göra mycket för barn och familjer på flykt.

Nadia och hennes lillebror har just kommit till Milano. I Milano har vi ett center för att ge stöd till ensamkommande barn.

Rädda Barnen finns på plats hela vägen från krigszonerna, längs flyktvägarna, i flyktinglägren och här hemma i Sverige för barnen som flytt.

Du kan göra nytta genom att:

Bli månadsgivare. Med de pengar vi får från dig och alla andra Barnrättskämpar varje månad kan vi fortsätta våra insatser i bland annat Grekland, Serbien, Italien och här i Sverige.

Engagera dig för barnen som kommer till Sverige. Våra lokalföreningar över hela landet jobbar på många fronter för att ge stöd till barn som anländer till Sverige. Du kan till exempel hjälpa till med läxhjälp, träffar och samtalsgrupper för nyanlända barn och ungdomar, dela ut ryggsäckar, lekmaterial, välkomstpåsar. Ta kontakt med din närmaste lokalförening och gör skillnad för barn på flykt som kommer till Sverige.

Skriv på vårt upprop Inget barn ska dö på Medelhavet. För att tragedierna ska få ett slut måste Europa öppna upp för säkra och lagliga vägar. Hjälp oss att sätta press på politikerna.

Tack alla fantastiska Barnrättskämpar för ert engagemang!

Företag kan också bidra!

Ge en företagsgåva
Bli företagsvän
Starta en egen insamling i ditt företags namn och sprid i era kanaler

Vi finns på plats hela vägen

Från krig och katastrof till flyktinglägret vidare genom Europa till ett nytt liv i Sverige - vi finns på plats hela vägen. Varje dag jobbar vi för att säkra tryggheten för barnen som flyr.

Råd till dig som möter barn på flykt

Hur kan du bemöta barn som varit med om svåra upplevelser? Här ger våra psykologer råd till dig som möter människor på flykt.

Från Damaskus till Visby

De hade aldrig tänkt lämna Syrien. Men efter en livsfarlig resa har familjen Abo Alhyaa nu landat i Visby. Mötet med två av våra medlemmar har bidragit till att de trivs och tycker om Gotland.

Besöksadress:

Landsvägen 39
Sundbyberg, Stockholm

Postadress:

Rädda Barnen

Telefon: 08-698 90 00

Fax: 08-698 90 10
E-post: kundservice@rb.se

Ge en gåva:

Plusgiro: 90 2003-3
Bankgiro: 902-0033
Swish: 902 0033

90 konto, svensk insamlingskontroll
Föräldratelefonen och föräldramejlen

Du kan vända dig till oss med alla frågor som rör barn och föräldraskap.

020-786 786 Föräldramailen

Våra partners