Söderhamns lokalföreningMycket aktivitet för barnen på boendet

14 juni 2017

Rädda Barnen Söderhamn gör mycket nytta för barnen på Campus Vågbros asylboende. Två personer som tidigare själva bott på boendet är nu anställda av Rädda Barnen för att arbeta där.

Barnen på boendet leker gärna i våra lokaler.

Asylboendet har 289 boende när vi hälsar på, varav cirka 40 är barn. Rädda Barnen har verksamhet där för att skape en meningsfull tillvaro för barnen. Man har en lokal på området där barnen kan komma och leka. Rädda Barnen arrangerar också läxhjälp och olika utflykter för både yngre och äldre barn.

– Rummen där familjerna bor blir ganska trånga och det blir en ganska begränsad miljö. Därför känns det bra att vi kan ha en lokal med utrymme för lek och erbjuda utfärder till andra miljöer, säger BrittMarie Windemo, ordförande för Rädda Barnen Söderhamn.

Odegua Geoffery är 22 år och kommer från Nigeria. Hon har varit i Sverige i fyra år. Nu arbetar hon på asylboendet som anställd av Rädda Barnen men hon har själv varit asylsökande och bott på boendet.

– Det är jätteroligt att jobba med barn. Vi har olika aktiviteter. Roligast av allt är utomhusaktiviteterna, vi brukar ha olika såna fyra gånger i veckan, berättar hon.

Lokalföreningen har många olika aktiviteter för barnen på asylboendet. I vintras kunde de låna skridskor. För de flesta var det första gången de prövade.

– Jag hoppas att jag kan jobba mer med barn i framtiden.

Rädda Barnen i Söderhamn har också ett drygt tjugotal volontärer som är allt från ungdomar till 90-åringar. Verksamheten är inte bara på asylboendet utan också inne i Söderhamn. Man har föräldrautbildningar, samtalsgrupper för killar och tjejer, insamling till Världens barn etc.

De har också en krisgrupp som rycker in vid extraordinära händelser som berör barn i kommunen. Något som dessvärre blev aktuellt för någon vecka sedan när en stor del av asylboendet brann ned. Redan samma dag hade Rädda Barnens krisgrupp 20 volontärer på plats som hjälpte till. Många familjer blev av med sina tillhörigheter. Rädda Barnen samlade in kläder till barnen. Något som väldigt många bidrog till efter att Rädda Barnen Söderhamn hade gått ut med en förfrågan på Facebook.

Rädda Barnens lokal klarade sig oskadd. BrittMarie menar att många av barnen har varit med om svåra händelser förut och detta att något dramatiskt händer igen kan vara extra svårt.

– Vår lokal har varit än viktigare efter branden. Leken hjälper för att läka och bearbeta.

Arbete mot sexuella övergrepp

Lokalföreningen i Söderhamn har arbetat mot sexuella övergrepp som har varit en fokusfråga för Rädda Barnen under våren. De har arrangerat öppen föreläsning för skolpersonal, föräldrar och andra intresserade. Allt i samarbete med kommunen och skolan.

Det fördes konstruktiva och engagerade samtal med kommunens samtliga skolsköterskor, kuratorer, skolpsykologen och grundskolechefen. Och med skolsköterskorna kring hur hälsosamtalen kan utvecklas för att barn som utsatts för våld av olika slag ska upptäckas.

– Det finns ett stort sug efter att få prata om de här frågorna och efter kunskap om hur man som förälder eller personal kan agera. Extra glada är vi att även många nysvenskar kom, säger BrittMarie Windemo, ordförande i Söderhamns lokalförening.

Tillsammans är vi starka! Bli medlem nu

Ju fler medlemmar vi är desto mer kan vi göra för barns rättigheter.

Besöksadress:

Landsvägen 39
Sundbyberg, Stockholm

Postadress:

Rädda Barnen

Organisationsnr: 802002-8638

Telefon: 08-698 90 00

Fax: 08-698 90 10
E-post: kundservice@rb.se

Ge en gåva:

Plusgiro: 90 2003-3
Bankgiro: 902-0033
Swish: 902 0033

90 konto, svensk insamlingskontroll
Stöd via telefon, chatt och mail.

Här finns information om Orostelefonen, Stödlinjen för ensamkommande barn och unga, stödchatten "Kärleken är fri" och Föräldratelefonen.

Våra partners