Elisabeth Dahlin slutar som generalsekreterare

2018-05-17 13:37

Elisabeth Dahlin har meddelat styrelsen för Rädda Barnen att hon kommer att lämna uppdraget som generalsekreterare. Anledningen är att hon i dag utnämnts till ny Barnombudsman av regeringen.

- Vi är ledsna över att Elisabeth lämnar Rädda Barnen men samtidigt är det glädjande att hon fortsätter vara en stark röst för barns rättigheter. Sverige hade inte kunnat få en bättre Barnombudsman, säger Rädda Barnens ordförande Lise Bergh.

Elisabeth Dahlin har varit Rädda Barnens generalsekreterare sedan 2008. Under hennes tid i ledningen för organisationen har hon bland annat varit drivande i det globala partnerskapet mot våld mot barn, lett förhandlingarna från svensk sida i skapandet av Save the Children International samt spelat en avgörande roll för antagandet av FN:s barnrättsprinciper för företag.

- De senaste tio åren har varit framgångsrika. Tack vare Elisabeths ledarskap och alla drivna och kompetenta medarbetare på Rädda Barnen är vi i dag starkare än någonsin som organisation, säger Lise Bergh.

Elisabeth Dahlin kvarstår som generalsekreterare fram till och med Rädda Barnens riksmöte i september. Under sommaren inleder Rädda Barnens styrelse processen för att rekrytera hennes efterträdare.

- I världen ser vi hur fler barn än någonsin drabbas av krig och väpnade konflikter. I Sverige ser vi stora utmaningar när det gäller uppväxtvillkor för barn och ungdomar. Rädda Barnen fyller snart 100 år och vi är en organisation som arbetar med vår tids stora samhällsproblem. Vi fortsätter att vara en stark röst för barns rättigheter, avslutar Lise Bergh.

Rädda Barnen är en politiskt och religiöst obunden folkrörelse med verksamhet både i Sverige och internationellt. Med Barnkonventionen som grund arbetar vi för att barn ska få det bättre och för att barns rättigheter ska respekteras.

Följ oss på:

Bloggen - Barnrättskämpe

Presschef

Carl Lagerqvist

Mejl: carl.lagerqvist@rb.se

Pressjour

Efter kontorstid och under helger

E-post: press@rb.se

Rädda Barnen på MyNewsdesk

Rädda Barnen har även ett pressrum på MyNewsdesk där du hittar allt vårt pressmaterial.

Besöksadress:

Landsvägen 39
Sundbyberg, Stockholm

Postadress:

Rädda Barnen

Organisationsnr: 802002-8638

Telefon: 08-698 90 00

Fax: 08-698 90 10
E-post: kundservice@rb.se

Ge en gåva:

Plusgiro: 90 2003-3
Bankgiro: 902-0033
Swish: 902 0033

90 konto, svensk insamlingskontroll
Stöd via telefon, chatt och mail.

Här finns information om Orostelefonen, Stödlinjen för ensamkommande barn och unga, stödchatten "Kärleken är fri" och Föräldratelefonen.

Våra partners