AI ska hjälpa unga som far illa i gamingvärlden

AI ska hjälpa barn och unga med psykisk ohälsa i gamingvärlden

Många barn och unga far illa i spelvärlden. Det vill vi ändra på. Tillsammans med gamingbranschen tar vi nu fram en digital fältassistent som använder artificial intelligence, AI, för att upptäcka, kontakta och ge stöd till barn och unga.

Samhällets insatser för att identifiera unga som far illa, eller riskerar att fara illa, är omfattande inom både skola, i organiserade fritidsaktiviteter och på stan. Vi vet samtidigt att allt fler unga tillbringar mer tid helt utanför dessa miljöer – till exempel på gamingplattformar online, dit föräldrar, tränare och fältassistenter sällan når. Vuxna har helt enkelt väldigt lite insyn i gamingvärlden där allt fler barn och unga dagligen utsätts för mobbning, kränkningar och övergrepp. 

–  Det är självklart att vi behöver finnas där barnen är, så även online. För att gamingvärlden ska kunna bli en tryggare plats för barn behöver vi jobba på nya och innovativa sätt och nu har vi den möjligheten, säger Åsa Regnér, generalsekreterare på Rädda Barnen.

AI kan upptäcka unga som mår dåligt

Målet med vårt projekt ”AI-driven support for children online”, som finansieras av vår partner Svenska Postkodlotteriet, är att nå och ge stöd till barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa i spelvärlden. Med hjälp av AI och i samarbete med gamingbranschen kommer vi nu att utveckla framtidens fältassistent, som finns på plats i ungas digitala miljöer dygnet runt för att upptäcka, kontakta och ge stöd till barn och unga som far illa.

En digital nattvandrare i spelvärlden 

Den stora skillnaden med denna metod är att vi med hjälp av AI kan samla information under dygnets alla timmar, alla dagar i veckan och den kan även utvecklas till att registrera risker och utsatthet i ett mycket tidigt stadium. Förhoppningen är att därigenom kunna agera på både akuta problem och i förebyggande syfte. Det ska fungera som en digital nattvandrare i spelvärlden.

I samarbete med stora spelplattformar vill vi kunna ta del av tillräckligt mycket uppgifter för att kunna snappa upp signaler om att barn inte mår bra. Det kan handla om hur spelaren uttrycker sig, beter sig eller förändrade mönster i speltid eller i kontakt med andra. Då ska de också erbjudas stöd.

– Och det är bara när någon säger ja där som man får möjlighet att ta en direkt kontakt, säger Nichlas Hellmark, gaming lead och spelansvarig på Rädda Barnen.

Var med och gör världen bättre för barn varje dag!

Bli månadsgivare

Om projektet 

Projektet ”AI-driven support for children online” löper över fyra år och målet är att nå 240.000 barn och unga med plattformen, samtidigt som minst 10.000 som far illa ska erbjudas stöd. Om projektet når framgång ska det snabbt kunna skalas upp globalt för att ge stöd till de hundratals miljoner barn som befinner sig på dessa plattformar.

Projektet tilldelas 25 miljoner kronor och är ett av de Drömprojekt som beviljas av Svenska Postkodlotteriet varje år.