Samtal om ungas egna värderingar och familjens hedersnormer

En lärare berättar om ett samtal som uppstod med en elev, och visar utmaningar och möjligheter när en ungdom delar familjens hedersnormer.

En lärare berättar:

Under en håltimme ser jag H sitta och läsa "Stjärnlösa nätter". Jag hälsar som vanligt och frågar om han tycker att boken är bra. Han ler och svarar ja. Jag frågar vad det är han gillar med berättelsen. Han svarar att det är kul att läsa om något som han känner igen. "Det är så här det är."

Han fortsätter att prata med mig om en uppgift han har fått i svenska. Han ska analysera en bok och en film och göra jämförelser mellan dem. Han har svårt att veta hur han ska göra men han är säker på att han vill använda Arkans bok. Jag frågar om han har sett någon film som skulle kunna vara bra att jämföra boken med och han utbrister: "Ondskan"!

Skoluppgiftens koppling till den egna livssituationen

Han ber mig hjälpa honom att hitta gemensamma nämnare, förutom den han själv kommer på, nämligen att både boken och filmen visar upp manliga karaktärer där makt är centralt. Han resonerar som så, att de har olika syften med att visa sin makt men de är båda fäder och begår övergrepp på sina pojkar. Vi fortsätter samtala och kommer in på den kultur som han är uppvuxen i.

Vi sitter i ett grupprum och jag ber H berätta om sitt liv.

Jag: Berätta om hur du lever.

H: Jag får göra vad jag vill och välja vilken fru jag vill ha. Här i Sverige är man friare än i mitt hemland. Där bestämmer man ingenting själv.

Här i Sverige är man friare än i mitt hemland. Där bestämmer man ingenting själv.

Jag: Har du något som du behöver förhålla dig till för att dina föräldrar vill det?

H: Jag ska vara ren, alltså inte vara bög, absolut inte, det är det fulaste och smutsigaste som finns. Jag tycker det är äckligt också. Jag ska inte dricka, ha olika tjejer men det har jag ändå. Det får de aldrig veta. Sen ska jag ha mustasch men det gillar jag inte så det kan de inte tvinga mig till. Men helst vill de att jag ska ha det. I min religion ska alla män ha det. Annars är man ingen man... Hahaha...

Om att visa känslor

Jag: Delar du dina föräldrars bild av hur en man ska vara? 

H: Eh, ja, alltså en man ska vara en man och ingen mes.

Jag: Hur menar du?

H: Ja, gråta och så... eller vara fjollig.

Jag: Men blir du aldrig ledsen.

H: Nej!

Jag: Har du aldrig varit ledsen?

H: Jo, en gång faktiskt. Men jag var mest arg.

Jag: Vill du berätta om vad som gjorde dig ledsen och arg?

H: En tjej gjorde slut. Sen blev hon ihop med en annan efter bara två veckor. Då var jag ledsen faktiskt, men mest arg.

Jag: Jag tror jag förstår hur du kände då. Vad gjorde du med dina känslor? Jag brukar gråta när jag är ledsen.

H: Hahaha... Ja, du ja, du är ju kvinna. Män gråter inte.

Jag: Jag känner män som gråter och för mig är de män i alla fall.

H: Nä, jag tycker inte så...

Jag: Men du, nu måste jag få veta mer! Varför är det skillnad på mäns och kvinnors känslor? Du säger själv att du var ledsen och kanske behövde du gråta. Vad skulle hänt om du grät?

H: Det skulle jag aldrig visa för NÅGON!

Jag: Så du kanske har gråtit för att du varit ledsen?

H: Hahaha... Jo, lite kanske.

Jag: Har du någon tjej nu?

H: Neej, inte direkt. Jag är lite player, liksom, men jag vill ha en kvinna senare. Och gifta mig och så.

Jag: Får du välja själv vem du ska gifta dig med?

H: Nja, helst vill de att jag ska gifta mig med någon från samma släkt men jag kan göra som jag vill eftersom vi bor här nu. Jag vill ha en svensk tjej, inte någon från mitt land. Det skulle bli problem med uppehållstillstånd och sådant och jag vill inte hålla på och strula med det.

Jag: Är det bara därför du vill ha en svensk tjej?

H: Nä, det är nog mer för att svenska tjejer är mer glada, tror jag. Jag vill ha en glad och öppen tjej.

Om jämställdhet och allas lika värde

Jag: I Sverige pratar vi mycket om jämställdhet. Du vet, allas lika värde och jämställdhet mellan könen, alltså män och kvinnor. Bland annat. Men om vi pratar om det nu. Vad tycker du om jämställdhet?

H: Jag tycker det ska vara jämställdhet.

Jag: Berätta mer!

H: Eller alltså. Nej, en man är faktiskt mer värd än en kvinna. Så är det och så tycker jag. En man ska bestämma över sin kvinna och hon ska göra som han säger. Ta order...

Nej, en man är faktiskt mer värd än en kvinna.

Jag: Va, vad menar du nu?

H: Hahaha, jag visste att du skulle reagera. Men alltså, jag är fostrad så, att mannen är den som ska bestämma hemma och över sin fru. Men man ska ha respekt för varandra. Alltså, om hon gör som hon ska så är det ju lugnt men jag skulle behöva bli arg om hon blev dryg eller så. Det får hon inte vara. En sådan kvinna ska jag inte ha. Hon ska faktiskt lyda mig.

Jag: Aha, får du vara dryg mot henne?

H: Ja, om jag vill och tycker att jag behöver det. Jag har liksom rätt att göra vad jag vill men inte hon.

Jag: Vad händer om en man blir arg på kvinnan? Får han slå?

H: Ja, om han verkligen måste för att hon ska fatta. Men det är inte så i min familj. Vi är rätt lugna hemma... Hahaha...

Jag: Men om vi antar att hon blir arg på dig och vill att du ska lyssna på henne och hon vill att du ska förstå hennes behov?

H: Hon ska ta hand om mina behov. Jag kan lyssna på henne och så men inte om hon är dryg och irriterad. En kvinna ska bete sig snällt. Och sköta om mannen.

Jag: Men det du säger nu är inte jämställt, H!

H: Nej, kanske inte...

Om barnkonventionen och mänskliga rättigheter

Jag: Du läser på barn- och fritidsprogrammet om barnkonventionen och deklarationen om de mänskliga rättigheterna. Hur kopplar du samman det med dina egna åsikter och värderingar?

H: Alltså, det är en sak att prata om andra och hur andra ska ha det men när det handlar om mig själv så vill jag bestämma hur jag ska leva. Ingen ska tala om för mig hur det ska vara.

Jag: Men det finns lagar som styr?

H: Jo, jag vet... Man får hålla sig inom lagen. Det är inte ett stort problem, tror jag.

Jag: Om du och din fru får barn. Är det skillnad på om ni får en pojke eller en flicka?

H: Ja, absolut. Om det blir en flicka ska min fru uppfostra henne till att bli en bra hjälp hemma och en snäll kvinna. Om det blir en pojke kommer jag att uppfostra honom så han blir en riktig man. Han ska bli bra på fotboll.

Jag: Aha, fotboll ja. Din flicka kan väl bli en bra fotbollsspelare också om du coachar henne?

H: Nej, nej, nej... Hahaha... Tjejer ska inte spela fotboll.

Jag: Men jag har ju sett dig och kompisarna på fotbollsplan. Där spelar du med tjejer?

H: Det är inte någon som jag är ihop med... MIN tjej ska inte spela fotboll.

Jag: Tror du att en svensk tjej skulle ställa upp på det som du vill ha av henne?

H: Eh... Det hoppas jag.

Jag: Ok, om jag hade en dotter som var tillsammans med dig skulle jag INTE vilja att hon eller era barn skulle få det så som du beskriver. Det är inte rätt.

H: Nej, kanske inte... Men du, förstå att jag kommer från ett land där det är sådär.

Jag: Ja, men nu bor du här och i vårt land kallar vi det du beskriver för förtryck. Jag skulle till och med vilja kalla det förnedrande och ålderdomligt och till och med förbjudet. Alltså, så hade vi det i Sverige för ca 100 år sedan. 1912 fick kvinnor rösträtt i Sverige. Det var stort här. Innan dess fick inte kvinnor rösta och välja.

H: Jag förstår vad du menar men det är skillnad på er och oss.

Jag: Du vill ha en del av vårt samhälle men behålla en del från din kultur?

H: Ja, exakt så...

Om homosexualitet

Jag: Om du får en son och han är homosexuell? Vad händer då?

H: Det händer inte! Det skulle bli kaos. Det är totalförbjudet i vår kultur.

Jag: Så du tror inte att det finns homosexuella i din kultur?

H: Nej, för det är inte friskt eller normalt.

Att reflektera över egna tankesätt kring hedersnormer

Jag: Tror du att du skulle kunna förändra ditt tankesätt kring de olika saker vi har pratat om?

H: Alltså... Jag tycker det är jättebra att prata om sådant här för det gör man inte i vanliga fall. Jag tror att jag skulle kunna tänka på ett annat sätt om jag fick lära känna människor som är svenskar bättre.

Jag tror att jag skulle kunna tänka på ett annat sätt om jag fick lära känna människor som är svenskar bättre.

H: Det är bra att diskutera men jag tycker som jag gör nu. Jag är en glad person och lever rent, alltså jag är snäll och schysst mot alla. Jag gillar alla, liksom... Tycker du att jag är fel?

Jag: Absolut inte. DU är inte fel. Jag tänker inte att någon är "fel". Däremot kan jag ha starka åsikter om det vi har pratat om. I mina ögon ska alla människor vara födda fria och lika i värde, precis som det står i de mänskliga rättigheterna. Det som strider mot det är fel och sker i så fall i handling. Förstår du?

H: Jag tror det men alla måste ju få välja hur de vill ha det? Det är ju frihet?

Jag: Ja, så länge det inte sker genom att man förtrycker eller utövar makt över en annan människa. Till exempel en fru eller ens barn... Är du med?

H: Aa... Jag förstår vad du menar.

Diskutera med kollegor eller elever

  • Finns det något i Hs berättelse som du känner igen?
  • Hur tror du att Hs liv kommer att gestalta sig i framtiden?
  • Upplever du att Hs tankar om framtid och familj passar in i ett demokratiskt samhälle och ett jämställt förhållande?
  • Vilka frågor skulle du vilja ställa till H?
  • Vilken undervisningsmaterial kan du använda för att lyfta upp dessa ämnen?