Barnens sömnknep: Så gör vi när vi inte kan sova

Barn & sömn

En pojke som ligger nedbäddad i sängen.

Avslappningsövningar, en gosedjurshund … och bokstavsmassage på ryggen! Ibland har Alma, Betty och Harry svårt att sova. Men de har ett och annat trick för att få ögonlocken att slutas. Här är deras bästa tips.

Förut trodde Betty att det fanns djur under sängen. Då kunde mamma få komma in och kolla att läget var under kontroll. Och lampan fick stå tänd.

– För vissa djur … som utomjordingar … de kan inte titta i ljus! berättar Betty.

Sådana nätter kunde det förstås vara lite svårt att sova. Men det där tror hon inte på längre.

Nu är hon sju år gammal och låter lampan vara släckt. Det hjälper, tycker hon. Men det är inte alltid det duger heller, ibland är det fortfarande svårt att sova. För det kan vara klurigt att komma ner i varv.

– Och ibland hör jag ljud, som hundar, säger hon.

Bäst är när gosedjuret ligger bredvid

Men det finns mycket som hjälper, berättar hon. Att titta i en bok till exempel. Att äta en knäckemacka om hon blir hungrig eller dricka lite vatten om hon blir törstig.

Ibland sjunger mamma eller pappa för henne. Men det allra bästa är när hennes egen hund, gosedjuret Bobby som är lika stor som henne själv, ligger bredvid och sover han också.

– I min värld lever alla mina gosedjur, och jag vill inte att de ska ligga på golvet och frysa. Så Bobby får ligga med kroppen på en fåtölj bredvid och ha huvudet i sängen, på en egen kudde. Då brukar det gå bättre.

En flicka håller om en nalle.

Meditation ger ro

Alma kan också ha svårt att somna. Hon är elva år gammal och ibland när hon ska gå och lägga sig känner hon sig pigg – och då börjar tankarna snurra.

– Då brukar jag kolla på mobilen tills jag blir trött, på Instagram, Snapchat och sms. Och ibland händer det något på Youtube och då vill man ju kolla på det så att man inte missar något viktigt.

Det händer att Alma vaknar till precis när hon har somnat. Ibland mitt i natten.

– För att somna om då så brukar jag tänka på saker som jag är nöjd att jag gjorde den dagen, eller planera nåt kul jag ska göra nästa dag.

I mobilen har hon ett annat knep för att somna – meditation för barn.

– Det går ut på att fokusera på en sak, typ sin högra stortå eller hand. Och det funkar! Man blir tröttare och tröttare och till slut är man helt avslappnad.

Ett barn som är nedbäddat i sängen blir nattat.

Att tänka på något roligt motar mardrömsrädslan

Åttaårige Harry har sin säng på ett loft i sitt rum. Ibland kan han känna sig ”mardrömsrädd”.

– Det är när man tror att man ska drömma en mardröm, förklarar han.

Då kan det vara lite svårt att somna. Andra gånger vaknar han på natten och känner att det är så läskigt att han inte ens vågar ropa efter mamma och pappa. Men det brukar gå lättare när han försöker tänka på något roligt.

– Som att jag är världsmästare i fotboll eller pingis. Då känns det mysigt, berättar Harry.

Han gillar också när någon av föräldrarna ligger bredvid honom på kvällen och läser en bok innan han ska sova. Men det bästa är när de ger ryggmassage.

– Helst ska de göra som bokstäver, hela alfabetet!

Foto 1: Plantic/Shutterstock
Foto 2: Kobrun Taras/Shutterstock
Foto 3: LightField Studios/Shutterstock