När barnet har svårt att sova – 10 tips från experten

Barn & sömn

Ett barn ligger i ett mörkt rum och tittar på en mobiltelefon.

Ännu en natt med rastlösa kast i sängen och spring hela natten. Vad gör man som förälder när barnet har problem med sömnen? Här är expertens bästa knep för att hjälpa till på traven.

Det kanske börjar med lite jämmer. En stund senare glider sovrumsdörren sakta upp och inte långt därefter tassar små fötter över golvet.

En för många välbekant scen. Ibland sker det redan strax efter läggning. Andra gånger mitt i natten. Men det finns knep för att hjälpa barnen att sova. Vissa som kan hjälpa i stunden, och andra som kan förebygga.

1. Avdramatisera rädslorna

Det kan finnas många anledningar till att ett barn har svårt att sova, berättar Rädda Barnens legitimerade psykolog och psykoterapeut Anna Vikgren. Vissa är en naturlig del av barns utveckling, som yngre barns mardrömmar till exempel. Då kan det vara en god idé att bekräfta barnet.

– Säg ”jag förstår att du är rädd när du tänker att det finns ett lejon under sängen, men nu lyser jag här för att se att det inte finns några”. Tricket är att undvika att säga ”nej, de finns inte” och i stället följa med lite för att avdramatisera. Sedan ska man så klart trösta och lugna, säger hon.

En man lyser under sängen med en ficklampa.

2. Var lite tråkig

När barn har svårt med insomningen är det viktigt att använda knep som inte är ”för roliga”.

– Agera neutralt, följ dem med tillbaka till sängen och klappa dem på ryggen om de gillar det. Läs kanske en bok – men gärna en lite tråkig sådan. Annars är risken att det blir en rolig aktivitet som barnet hellre gör än att sova.

3. Resonera om sömnen

När barnen närmar sig tonåren kommer de i kontakt med allt fler fenomen som kan störa sömnen: mobilen, energidrycker, träning sent på kvällarna och en tupplur efter skolan. Här blir det viktigt att resonera med sitt barn, anser Anna Vikgren.

– Förklara att man påverkas av att inte sova, att man blir irriterad, orolig och att skolan drabbas. Men förklara också hur ni ska lösa det: kom till exempel överens om en tid på kvällen då ljudet ska stängas av, men bestäm också att det ska finnas en stund på morgonen för lite skärmtid, så att de får möjlighet att hålla sig uppdaterade.

En mamma läser för sin dotter.

4. Trösta med evolutionen

Det är lätt hänt att barn jagar upp sig om nätterna. Men det finns argument för att tankar som snurrar inte är något att bekymra sig över, som kanske passar för de lite äldre barnen. 

– Evolutionsforskare tror att hjärnan är inställd på att vi ska vara på vår vakt om nätterna. Därför känns allt så stort då. Det kan vara lite trösterikt att känna till.

5. Då ska du söka hjälp

Men när är dålig nattsömn ett så pass stort problem att man bör söka hjälp? Den frågan har inget självklart svar, berättar Anna Vikgren, men det finns vissa signaler man bör vara vaksam på.

– Det finns tabeller på 1177 över hur mycket sömn ett barn behöver, men det kan se väldigt olika ut. Men om barnet över tid blir lättirriterat, drar sig undan och får problem med kompisar eller lektioner, kanske något inte är som det ska. Dock är sömnen då ofta bara en del av problemen.

Foto 1: My Life Graphic/Shutterstock
Foto 2: WeAre/Shutterstock
Foto 3: Oskar Omne

Fler experttips för en god natts sömn:

  1. Ha inte för strikta rutiner om barnet inte behöver det. Men om ni märker att barnet är känsligt för variation, vilket till exempel kan visa sig i hur lätt eller svårt det har för att somna, är ett tips att ha samma rutiner varje kväll – även på helgerna.
  2. Att röra på sig samt vara ute och få D-vitamin gör kvaliteten på sömnen bättre. Inför ”dagens motion” som en lika självklar del av dagen som tandborstning, där ni varje dag kollar av hur barnet har motionerat.
  3. Ät inte middag för sent, eftersom energin som behövs för matsmältning stör nattsömnen. Ät i tid – och ha tydliga rutiner för kvällen så att maten hinner smälta.
  4. Pröva avslappningsövningar. En går till exempel ut på att spänna varje kroppsdel i kroppen. Gå igenom hela kroppen tillsammans med barnet. En annan går ut på att fokusera på att andas med magen.
  5. Hjärnan går ofta automatiskt till negativa tankar. Hjälp barnet lära sig att fokusera på positiva saker – vardagliga sådana, som en komplimang från dagen innan.

Här kan du få stöd och hjälp:

Om sömnbesvären inte gå över kan du vända dig till elevhälsan på förskolan/skolan eller vårdcentralen.