Om Föreningsportalen och Office 365 för medlemmar

Här hittar du tips och lathundar för Office 365 och Föreningsportalen. Du får svar på hur du loggar in, var du hittar och sparar dokument och annat matnyttigt. Under hösten kommer uppdaterade utbildningar.

Föreningsportalen hittar förtroendevalda medlemmar information och guider för att driva våra lokalföreningar. 

Föreningsportalen är en del av Office 365. På Office 365 hittar du, utöver Föreningsportalen, även din lokalförenings hemsida samt att det är här ni laddar upp er lokalförenings årsmöteshandlingar.

Inlogg till Föreningsportalen och Office 365

Login behövs för att komma åt Föreningsportalen och Office 365, det får du genom att mejla medlem@rb.se.

Varje lokalförening kan ha flera så kallade funktionskonton: exempelvis för ordförande, sekreterare och kassör. Dessutom har varje lokalförening ett generellt inloggningskonto.

Även valberedningarna kan ha ett konto. Hos vissa större lokalföreningar är alla dessa konton aktiva, hos en del mindre används bara ett par.

Det är inte möjligt att vidarebefordra Office-mejlen till ett privat mejlkonto.

Förändringar i Microsoft 365 under sommaren

Nyligen har stora förändringar skett i Microsoft 365. Dels för att höja säkerheten, vilket i sin tur kan leda till att fler medlemmar får våra mejl i inkorgen. Dels för att göra besparingar på outnyttjade IT-tjänster som i stället kan gå till vår verksamhet för att göra världen lite bättre för barn. Vi:

  • Gör om den gemensamma mejladressen (exempelvis Ortnamn@medlem.rb.se) till en gemensam brevlåda som ordförande, sekreterare och kassör automatiskt har tillgång till.
  • Inför tvåstegsverifiering med SMS fr.o.m. 16/6, vilket innebär att endast en person kan logga in per konto.
  • Stänger ned outnyttjade konton (ej gemensam, ordförande, sekreterare eller kassör) för att sänka IT-kostnader. Alla mejl och info kommer att försvinna inom 90 dagar, men själva adresserna kan återaktiveras när behovet uppstår.

Läs mer här och se FAQ:n nedan.

FAQ Microsoft/Office 365

Tvåstegsverifiering (eller tvåfaktorsautentisering) är en säkerhetsåtgärd som används för att skydda konton och känslig information. Det enda du behöver, förutom dator, är en mobiltelefon som kan ta emot SMS. Detta innebär att endast en person kommer att kunna logga in på varje mejladress.

Tvåstegsverifiering minskar risken för att någon obehörig får tillgång till ditt konto genom lösenordsstöld eller automatiserade attacker, även om de kommer över ditt lösenord. På så sätt skyddar vi känslig information som personuppgifter, finansiella data eller arbetsrelaterad information från obehöriga. Tvåstegsverifiering är dessutom ofta ett krav för att följa säkerhetsstandard och regleringar.

Det går att koppla alla era konton till den gemensamma brevlådan. Mejla medlem@rb.se om ni vill lägga till eller ta bort konton från den gemensamma brevlådan.

Det går att återställa tidigare mejladresser när som helst genom att mejla medlem@rb.se, men all info och alla mejl kommer att försvinna.

Utbildning Föreningsportalen och Office 365

Aktuella Office/Microsoft365-utbildningar är under uppdatering och kommer under oktober. Vi hänvisar frågor till er VU eller medlem@rb.se

Presentation om hur du hittar på Office 365 och Föreningsportalen

Här hittar du Microsofts utbildningsmaterial för Office 365.

Frågor? Kontakta medlem@rb.se.

Här loggar du in

Microsoft/Office 365:
http://office.com
(Obs! Ni använder Microsoft/Office 365 för företag, spara gärna sidan som favorit.)

För att komma direkt till Föreningsportalen:
https://raddabarnen.sharepoint.com/sites/Foreningsportalen

 

Har du frågor?

Vänd dig till ditt regionkontor eller medlem@rb.se om du behöver hjälp.

 

Instruktion Teams

Här hittar du en instruktion till Teams för medlemsrörelsen. Den har använts till de digitala årsmötena men fungerar även i andra sammanhang.