Verktygslåda – Kommunikation och påverkan

Det är allas vårt gemensamma ansvar att sprida Rädda Barnens budskap och berätta hur vi gör barnkonventionen verklig för barn. Här finns tips för dig som vill veta mer om hur du lyckas.

Att sprida Rädda Barnens budskap är vårt gemensamma ansvar, vare sig du är medlem, volontär, förtroendevald eller anställd. För att få störst effekt och räckvidd är det därför viktigt att vi talar med en röst, med samma budskap.

Vem gör vad?

Våra medlemmar är gräsrötterna som sprider vårt budskap och styr våra lokalföreningar. Lokalföreningar och distrikt är väl insatta i förutsättningarna för barns rättigheter på lokal och regional nivå och bestämmer själva hur och vad de vill kommunicera. Samtidigt finns riksförbundet på både lokal, regional och nationell nivå och är bäst insatta i hur vi kommunicerar för bästa effekt. Vår genomslagskraft blir som störst när vi kombinerar dessa olika kompetenser.

För lokalföreningar och distrikt kan det vara bra att årligen sätta sig ned och planera kommunikationen kring viktiga datum och evenemang som det är viktigt för medlemmarna att vara medvetna om. Det kan exempelvis handla om kallelser till årsmöten, insändare i samband med rapportsläpp, inbjudningar till evenemang, att vi söker efter volontärer eller samlar in pengar.

Hur många konton ska vi ha?

Som regel har vi endast ett konto eller en sida per ort. Det innebär att distrikt, regionkontor och lokala verksamheter inte har egna konton på sociala medier eller egna lokala sidor. Detta gör det enklare för nya medlemmar att se vad som händer på just deras ort. 

Ett konto per ort innebär inte att endast lokalföreningen ska kommunicera med medlemmar. Ofta kan lokalföreningen, distriktet och kansliet samarbeta, något vi redan gör på de lokala sidornaDet viktigaste är inte vem som har publicerat, utan att informationen är relevant för boende på orten.

Var ska vi vara någonstans?

För att bäst efterleva våra riktlinjer, säkerhetsrutiner och svensk lag är det viktigt att vi noga avväger vilka kanaler och verktyg vi använder i vår kommunikation. Våra kvalitetssäkrade kanaler innefattar:

  • Office 365
  • Salesforce
  • Kalendern
  • De lokala sidorna
  • Medlemsnyheterna
  • Facebook*
  • Instagram*

*På sociala medier prioriterar vi alla de lokala konton som vi redan har på Facebook och Instagram. Dels för att värna om befintliga följare, dels för att långvarighet ger trovärdighet som gör det enklare att växa följarbasen och engagemanget. Vi prioriterar inte att bryta oss in på nya kanaler som TikTok, LinkedIn eller snapchat då det kräver mycket mer resurser. 

Vad får vi säga?

Alla medlemmar och anställda har förbundit sig till att efterleva Rädda Barnens värdegrund. Det innebär först och främst att vi står upp för barns rättigheter. Samtidigt är vi religiöst och partipolitiskt obundna och tar inte ställning i konflikter. Detta för att skydda våra samarbetspartners och kollegor i andra länder.

Den här balansgången kan ibland kännas så svår att en inte vågar säga något alls. Då kan du börja med att titta vad vi säger på vår sida om vårt arbete och i vårt digitala pressrum. Till större påverkansfrågor tar vi även fram material som alla våra medlemmar kan använda.

Om du fortfarande känner dig osäker, vänd dig till din närmaste verksamhetsutvecklare eller mejla medlem@rb.se.

Läs mer om press- och påverkansarbete nedan:

Hur snyggar vi till vår kommunikation?

 

Kommunikation

Bilder

Kontakta oss!

Region nord:
infonord@rb.se

Region syd:
infosyd@rb.se

Region öst:
infoost@rb.se

Region väst:
infovast@rb.se