Samtalsträning och kunskapspass om extremism
Här får skolpersonal möjlighet att bredda sin kunskap om bemötande och extremism hos barn och unga.
Kunskapspass och samtalsträning är en del av Navigera hat - En verktygslåda till kommuner för att bemöta, agera och stötta barns rätt att växa upp utan hat.
Efter hundratals samtal med yrkesverksamma och anhöriga har vi på Rädda Barnen sett ett stort behov och efterfrågan av möjligheten att stärka kunskapen om bemötande av och samtal med barn som uttrycker hat och extrema åsikter, men även att kunna träna på dessa samtal.
Materialet nedan består av tre delar och riktar sig till dig som skolpersonal. Del 1 och 2 rekommenderar vi genomförs individuellt, medan del 3 är en gruppdiskussion som genomförs i ett arbetslag eller annan arbetsgrupp när del 1 och del 2 är genomförda.
Del 1, Kunskapspass om extremism, samtal och bemötande i skolvärlden, rustar dig med kunskap om hur du kan bemöta och stödja barn som uttrycker hat och extrema åsikter. Kunskapspasset består av 5 kapitel och varje kapitel avslutas med en reflektionsfråga där det är viktigt att stanna upp och reflektera. I materialet finns även möjlighet till att göra egna anteckningar. Kunskapspasset tar cirka 45 min att genomföra.
Del 2, samtalsträningsverktyg, här får du träna på att genomföra ett samtal med vår fiktive ungdom Alex som uttrycker hat och extrema åsikter. I samtalsträningen får du välja på olika alternativ kring hur du pratar med Alex, vissa bra och andra mindre bra. Under samtalets gång kommer en coach in och ger dig feedback kring hur du kan agera och uttrycka dig. Övningen syftar till att ge dig tankeställare och guidning kring hur du kan tänka om du skulle genomföra liknande samtal i verkligheten.
I samtalsträningen finns två olika övningar, ett som vänder sig till dig som skolpersonal och ett som vänder sig till vårdnadshavare. Vi rekommenderar att du genomför det som vänder sig till skola, men du får även gärna genomföra det som vänder sig till vårdnadshavare. Varje övning tar cirka 15 min att genomföra.
Del 3, gruppdiskussion, består av diskussionsfrågor och två fiktiva case där du och dina kollegor får få ta del av hur skola, socialtjänst och vårdnadshavare agerat gällande barn som uttryckt hat och extrema åsikter. Vår förhoppning är att genom att diskutera erfarenheter, förebyggande åtgärder och strategier kan ni skapa ett bättre bemötande av elever på er skola och på så sätt vara den skyddsfaktor som barn och unga behöver. Gruppdiskussionen tar cirka 90 min att genomföra i sin helhet.
Vikten av repetition och kontinuitet i lärandet
Att stärka kunskapen om bemötande och samtal med barn som uttrycker hat och extrema åsikter kräver både reflektion och träning. Genom att regelbundet repetera materialet och öva på samtal skapas en trygghet i hur vi agerar. Repetition är särskilt viktigt eftersom ny personal kan tillkomma och behöver få samma möjlighet att ta del av kunskapen.
Kontakt
Har du frågor eller funderingar om projektet? Kontakta oss på vår mejl: navigerahat@rb.se
-
Stöd & kunskap
- Förälder
- Barn eller ung
- Skolmaterial
-
Rädda Barnens utbildningar
- Barnkonventionen - Fördjupning
- Barnkonventionen - Grundutbildning
- Barnkonventionen på riktigt
- Ett fredat rum
- Lugna, lyssna, stärk - Föreläsning
- Lugna, lyssna, stärk - Förinspelad föreläsning
- Lugna, lyssna, stärk i skolan
- Stopp! Min kropp! workshop
- Traumafokuserad KBT
- Traumafokuserad KBT - Fördjupning
- Traumafokuserad KBT - Handledning
- Traumamedveten omsorg - Grundutbildning
- Traumamedveten omsorg - Implementering
- Traumamedveten omsorg - Introduktion
- Traumamedveten omsorg för familjehemsföräldrar
- Traumamedveten omsorg i skolan
- Triple P
- Kärleken är fri
- Våld mot barn
- Webshop
- Barnfattigdom
- Trygg online och på sociala medier
- Psykisk hälsa
