Rädda Barnen inleder samarbete med Karma

I vår Nationella appell som gick ut för flera veckor sedan och i vår Barnkonsekvensanalys som kom ut förra veckan lyfter vi ungas oro, i Sverige, för att inte få tillräckligt med mat när skolorna stänger. Utifrån det har vi som förmånstagare inlett ett samarbete med startupen och matsvinnsappen Karma.

Kampanjen som Karma driver består av att samla in pengar till oss som förmånstagare med målet att unga som inte får ett regelbundet och tillräckligt matintag när skolan stängt, ska få tillgång till lagade måltider via Rädda Barnens utlämningsställe. Målet är att samla in 5 miljoner SEK.

Upplägget går till så att Karmas kunder kan köpa till en extra måltid till Rädda Barnens målgrupper, och icke-kunder kan swisha via en landningssida. Deras samarbetspartner Nordic Choice lagar all mat, och den levereras sen till utlämningsställen Rädda Barnen har önskat, och informerat våra målgrupper om.

Karmas kunder gör sin donation direkt i Karmas matsvinnsapp. Är man inte kund hos Karma kan man swisha pengar från en landningssida som de tagit fram.

Rädda Barnen arbetar i vanliga fall inte med utdelning av mat, men då det nu är extraordinära tider behöver vi snabbt svara upp på de behov våra målgrupper uttrycker, och arbetar fortsatt parallellt med kommunsamverkan samt påverkansarbete och har dialog med myndigheterna/regeringen.

Även om många skolor är öppna och att många ser till att ge eleverna mat, även om de är stängda, så ser vi att i vissa områden att barn inte tar sig till skolan ändå av olika anledningar relaterat till corona.