Var med och värva nya medlemmar
Ju fler medlemmar vi är, desto starkare röst har vi i att påverka politiker att stå upp för barns rättigheter.
Du som är medlem visar att du står bakom Rädda Barnens värderingar, vilket gör att vi tillsammans kan kräva att politiker lyssnar på barn och skyddar deras rättigheter.
Vill du och din lokalförening vara med och värva fler medlemmar? Du hittar allt material längst ned på den här sidan!
Du är viktig för medlemsvärvningen
Alla medlemmar kan bidra till att värva, för det är ju när vi jobbar tillsammans mot ett mål som vi är som starkast.
Var inte rädd för att fråga folk i din närhet vad de tycker om barns rättigheter och utmana gärna dig själv genom att fråga någon som har annan bakgrund än du själv.
Även barn kan bli medlemmar
Det är viktigt för oss som världens största barnrättsorganisation att barn och unga får komma till tals även i medlemsrörelsen.
Kom ihåg att alla barn och unga i åldrarna 7-25 år som ni möter kan bli medlemmar i både Rädda Barnens Ungdomsförbund och Rädda Barnen för 75 kronor (eller endast i RBUF, helt gratis).
Det kan räcka med att vi frågar våra nya medlemmar om de känner barn som de själva vill värva till vår medlemsrörelse. RBUF skickar med material i värvningspaketet och om ni vill veta mer kan ni mejla matilda.carlund@rbuf.se.
Medlemsvärvning i korthet
Budskap: Ju fler medlemmar vi är desto mer kan vi påverka politiker att stå upp för barns rättigheter.
Material: Värvningsmaterial som går att beställa via webbshoppen, eller ladda ner för att själva skriva ut. Här beställer ni från webbshoppen.
Tänk på att ni kan se produkterna utan att logga in, men för att beställa dom behöver ni vara inloggade. När ni skapar konton använder ni lokalföreningens mailadress, inte er privata. Dyker det upp problem kan ni mejla kundservice@rb.se för hjälp.
Syfte:
- Att bli en starkare medlemsrörelse med tyngre röst i påverkansfrågor.
- Att främja samverkan mellan medlemsrörelsen och kansliet, och på så sätt stärka känslan av att vi är "ett Rädda Barnen".
- Att skapa insikter kring vad som funkar bäst för att rekrytera nya medlemmar.
Värvningspaket
Du kan antingen beställa hem kampanjmaterialet via webbshoppen eller ladda ner det digitalt här på sidan. I värvningspaketet ingår:
- Affisch med bli medlem-budskap
- Fysiska värvningskort med QR-kod till bli medlem-formuläret
- Uppdaterad broschyr om barnkonventionen och medlemskap i Rädda Barnen
- Digitala bilder till sociala medier med bli medlem-budskap: flicka pojke
- Möjlighet att beställa roll-up med bli medlem-budskap (se nedan)
- Värva & välkomna-guiden
- Broschyr om RBUF
Roll-ups: det kommer finnas ett begränsat antal roll-ups att beställa i webbshoppen. Om ni har behov av roll-ups och de är slut, kontakta medlem@rb.se. Räkna med att det tar sju dagar från beställning till levererans.
Sociala medier och bilder
Bilder för medlemsrekrytering hittar du nedan. De är utformade för digitala kanaler men endast fantasin sätter gränser.
Lägg gärna upp bilderna på till exempel Facebook, Instagram eller X. Ni kan antingen betala för digitala annonser så att fler personer möts av bilderna och budskapet – eller så kan ni lägga upp dem som de är och be era följare att sprida bilderna.
Bilderna går också bra att skriva ut, använda i presentationer eller på andra kreativa sätt ha med sig i verksamhet när ni vill rekrytera nya medlemmar.
Exempeltext sociala medier
"Vill du vara med och göra världen bättre för barn? Bli medlem i Rädda Barnen. Ju fler medlemmar vi är, desto större skillnad kan vi göra, här och nu för framtiden. Både här i [skriv in din ort här] och i hela världen."
Kom ihåg att länka till bli-medlem-formuläret i texten till bilden: Bli medlem i Rädda Barnen
Till exempel:
”Teckna ditt medlemskap idag: Bli medlem i Rädda Barnen”
Bilder
Så kan vi engagera fler i Rädda Barnen
Inspireras av en undersökning hur framgångsrika organisationer arbetar med medlemsrekrytering och engagemang!