Barns köp i onlinespel

Det kan vara svårt att förhålla sig till barns köp inuti spel, speciellt när man inte vet vad de vill köpa, varför och vad det kostar. Rädda Barnens psykolog Theo Toresson reder ut det här och ger tips till dig som är vuxen.

De populäraste spelen idag är ofta gratis att spela, i alla fall till en början. Sen tillkommer olika ”mikrotransaktioner”, till exempel att man köper en spelvaluta som kan spenderas på olika föremål. Förr köpte man ett helt spel som spelades från början till slut, men idag spelas ofta samma spel under en längre tid och nytt innehåll tillkommer hela tiden. Det är spännande för barn att kunna bygga upp egna världar inne i spelen men det gör också att spelet blir som en leksaksaffär som barnen bor i, med möjlighet till köp överallt.

Några exempel på köp i spel

  • Skins är något som får din karaktär att se annorlunda ut. Det kan ge social status och vara ett uttryck för sin identitet - något man tycker är snyggt helt enkelt, och man ser ofta kända streamers med extra coola skins. På samma sätt som märkeskläder kan vara en statusmarkör som leder till mobbning, kan även skins vara det.
  • Loot boxes är ett annat sätt att köpa skins på. Du betalar för en låda och får en slumpvis belöning. Det är samma tekniker som används på onlinecasinon för att skapa spänning och ett sug att spela mer. Här kan du läsa mer om problematiken kring köp av loot boxes: "Skins" kan leda till spelberoende hos barn (raddabarnen.se)
  • ”Pay to win” finns ofta i mobilspel och går ut på att man betalar för att ta sig förbi vissa hinder eller bli starkare i spelet. Eller hoppa över väntetid och reklam.
  • Köp kan även utöka spelupplevelsen, till exempel med nya banor eller utmaningar. Här är det lätt att hamna utanför om man själv inte får köpa samma tillägg som kompisarna. Lite som att inte få följa med till Liseberg.

Barns hjärnor är mer mottagliga

Dagens digitala klimat ställer höga krav på barn som deras hjärnor inte kan hantera själva ännu. Barn har till exempel sämre impulskontroll och svårt för att stå emot grupptryck och skjuta upp belöningar. Barn blir dessutom utmattade av att hela tiden kämpa mot impulsen att köpa saker och är de trötta eller hungriga blir det ännu svårare att stå emot – eller att tjata på sina föräldrar.

Då är det bra att komma ihåg att världens skarpaste hjärnor varje dag jobbar för att ta fram nya kreativa sätt att få barn att spela och köpa mer. Det här kallas för ”dark design patterns”. Läs mer om det i faktarutan längre ner.

Tips till dig som är vuxen

Så vad kan vi vuxna göra?

  1. Lär ditt barn att hantera pengar, anpassat efter ålder och mognad. Små barn kan oftast inte hantera större summor pengar. Sätt en rimlig månadsgräns och se det som en del av underhållningsbudgeten, ihop med film och upplevelser. 
  2. Resonera och prioritera ihop med ditt barn. Ta reda på vilka köp som verkar viktigast för att vara en del av spelupplevelsen och inte exkluderas. Varför är just det här köpet viktigare än andra? Hjälp barnet att se vad den digitala valutan är värd i kronor, och vad man kan köpa för till exempel priset av ett skin.
  3. Respektera ditt barns önskningar. Det kan verka märkligt att lägga pengar på ett digitalt föremål som inte ens har någon funktion utöver att vara snyggt, som skins. Men allt vi vuxna köper har inte en praktisk funktion heller. Att respektera ditt barns önskningar och förstå värdet i dem är inte samma sak som att de alltid ska tillgodoses – precis som vi inte alltid ska köpa allt vi vill ha.
  4. Få koll på riskerna. Det är svårt för barn att själva veta vilka aktörer online som luras. Kolla upp olika sätt som barn kan bli lurade på i spelen. På Internetstiftelsen hemsida finns bra information.

Rädda Barnens satsning inom gaming möjliggörs genom stöd från Svenska Postkodlotteriet.

Dark design patterns

  • Daily bonuses. Du får extra belöningar för att logga in i spelet varje dag, så att du helt enkelt ska kunna köpa mer. 
  • Abstrakt valuta. Spelvalutan känns inte ”riktig” och skapar en distans till pengarna.
  • Limited edition-belöningar, som man måste spendera extra mycket tid och pengar under en period för att få.
  • Spel som skapar en känsla av att du redan har ”halva” belöningen. Det kan vara att du får en loot box men måste köpa nyckeln för att kunna öppna.
  • Sunk cost. När man spenderar stora summor pengar i ett spel blir det svårt att sluta eller byta spel, då det känns som att man slösat bort allting.
  • Frekventa mindre köp som gör att man över tid har svårt att minnas hur mycket man spenderat totalt.
  • Sociala skyldigheter. I vissa spel är det svårt att inte vara online och spela ofta (och köpa saker) utan att förstöra för kompisarna du spelar med.

 

Var med och stärk ungas psykiska hälsa!

Ge en gåva