Nu går Subhdeep i skolan och slipper jobba på bomullsfälten

Barnarbete

Subhdeep har flätor och ler mot kameran

Som tioåring tvingades Subhdeep sluta skolan för att jobba med sin mamma på bomullsfälten i norra Indien, men tack vare Rädda Barnen är hon tillbaka i klassrummet. Idag leder Subhdeep barngruppen i byn och kämpar för att alla hennes vänner ska kunna gå i skolan.

Klockan nio börjar skoldagen i byn Jandawala. 14-åriga Subhdeep Kaur står i mitten av skolgården och slår på en stor trumma för att samla de 400 eleverna. Snart står de i raka led och tillsammans sjunger de Indiens nationalsång och ber innan lektionerna börjar.

Subhdeep bor i byn Jandawala som ligger i ett avlägset område i norra Indien där de flesta familjer är fattiga lantbrukare. Trots att skolan är obligatorisk för alla barn upp till 14 år är det många av barnen här som arbetar, framför allt under den tre månader långa bomullssäsongen. Då lämnar många barn skolan för att hjälpa sina familjer ute på fälten.

Vi har hjälpt 100 000 barn att sluta arbeta

När barnen kommer tillbaka efter skördesäsong ligger de långt efter i skolan. Många hoppar av utbildningen helt. Vi jobbar för att ändra på det – och arbetet ger resultat. Genom att arbeta nära tillsammans med lokalbefolkningen i över 800 byar i regionen, har vi på Rädda Barnen under de senaste åren kunnat hjälpa fler än 100 000 barn bort från arbetet på bomullsfälten.

– Min mamma jobbar åtta timmar om dagen och tjänar mindre än 20 kronor, berättar Subhdeep. När jag var 10 år började jag också arbeta på bomullsfälten. Det var hårt, jag bar tunga säckar med bomull och det var fruktansvärt varmt.

Subhdeeps familj
Subhdeeps familj utanför sitt hem i byn Jhandawala.

Vi fick tillbaka Subhdeep till skolan

Livet förändrades för Subhdeep när hennes familj en dag fick besök av några kvinnor i byn, som engagerat sig inom Rädda Barnen.

– Kvinnorna pratade med mina föräldrar om varför det inte var bra för mig att arbeta och varför jag borde gå i skolan, berättar Subhdeep. De kom tillbaka flera gånger, och till slut förstod mina föräldrar att det var bättre för hela familjen att jag fick en utbildning.

– Efter ett tag kunde jag börja skolan igen. Mina föräldrar lovade att mina småsyskon aldrig ska behöva arbeta på fälten som jag har gjort. Jag kommer bli den första i min familj som går klart skolan.

Subhdeeps skolgård.
Subhdeeps skolgård i Punjab i norra Indien.

I barngruppen växer självförtroendet

En viktig del i Rädda Barnens arbete är att stärka barnen genom att lära dem om deras rättigheter. I lokala barngrupper träffas barn och unga för att lära sig vad de kan göra om de behandlas illa av vuxna, om de riskerar att giftas bort eller blir slagna hemma.

– Vi pratar om allt, berättar Subhdeep. När jag inte gick i skolan hade jag inget självförtroende, så först var jag väldigt nervös för att gå till barngruppen. Efter ett tag blev jag mer självsäker och fick flera vänner. Vi kämpar tillsammans för att alla våra vänner ska gå i skolan.

– Nu är jag en av gruppens ledare, och det går bra i skolan. När jag växer upp vill jag bli som Kiran Bedi, en av de första kvinnliga poliserna i Indien. Jag känner att jag kan göra vad som helst.

Fakta: Barnarbete i Indien

  • Över 12 miljoner barn arbetar i Indien. 
  • 75-85 procent av barnen som arbetar gör det inom jordbruk. 
  • Av de barn som arbetar inom jordbruk jobbar 40 procent inom bomullsindustrin. 60 procent av dem är flickor. 
  • Sedan vår verksamhet startade 2014 har vi hjälpt fler än 100 000 barn bort från arbetet på bomullsfälten.

Virtual Reality-film från bomullsfälten i Indien

I den här VR-filmen kan du få en känsla av hur det är att vara på plats på bomullsfälten i Indien. För bästa möjliga upplevelse behöver du använda VR-glasögon.