Hasina* är lyckligast i skolan

En flicka sitter på en matta på golvet med en skolbok  framför sig och tittar in i kameran.

I slutet av augusti 2017 utsattes folkgruppen rohingyer för en våldsvåg i delstaten Rakhine i norra Myanmar. Närmare 700 000 människor tvingades fly från våldet, som FN kallat ett ”skolboksexempel på etnisk rensning”, till Cox’s Bazar i grannlandet Bangladesh.[1]

Hasina*, 13, och hennes familj fick se hur människor i deras by utsattes för våld, övergrepp och rena avrättningar. För att rädda sina egna liv valde familjen att fly. Nu bor de i det massiva flyktinglägret i Cox’s Bazar och Hasina* går i en av Rädda Barnens tillfälliga skolor. Hennes favoritämne är engelska.

Internationella Rädda Barnens insats för rohingyer var en av de största och mest prioriterade humanitära insatserna under 2018. Fler än 1 800 medarbetare och volontärer är på plats för att arbeta för barns trygghet och skydd, tillgång till näringsriktig mat och rent vatten, utbildning, sjuk- och hälsovård, samt att ge människor tak över huvudet.

Jag är som lyckligast när jag är i skolan. Jag har massor av vänner där och gillar att lära mig nya saker. Rädda Barnens personal är snälla mot oss. De slår oss inte eller skriker på oss. Genom skolan har jag lärt mig att det är viktigt att försöka vara lycklig och om något dåligt inträffar ska jag prata med Rädda Barnen

Humanitärt arbete

I humanitära situationer ger insatsen många gånger omedelbar effekt, ex. mat, vatten och sjukvård. Vårt arbete för barns trygghet i konflikt och katastrof beskrivs närmare i grafiken med barnet i centrum.

Många barn bidrar med sina berättelser i rapporten. Vi har i flera fall valt att inte presentera dem med deras riktiga namn, för att skydda barnet. Vi markerar dessa namn med en asterisk*.