Snacka tryggt steg för steg

Hur arbetar ni för att upptäcka och bemöta barn som utsatts för våld? Frågorna är ofta många, när det finns oro för ett barn. Därför har vi tagit fram Snacka tryggt som gör det lättare att prata om våld mot barn, för både vuxna och barn i skolan.

Snacka tryggt kan användas i grundskolan och anpassad grundskola från årskurs 4. Upplägget har tre steg som bygger på varandra och alla behövs. Det gör att alla får kunskap utifrån sin roll och sina förutsättningar.

Snacka tryggt steg för steg

STEG 1. RUSTA ALLA VUXNA PÅ SKOLAN

Snacka tryggt ger alla vuxna i skolan grundläggande kunskap om våld mot barn för att de ska kunna upptäcka och bemöta barn som utsatts för våld. Alla vuxna ges möjlighet att öva på svåra samtal. Upplägget hjälper er också att etablera kontakt med socialtjänsten och ger stöd för rutiner på skolan vid oro för ett barn.

Upplägget går att ta del av tillsammans på en studiedag eller på två arbetsplatsträffar till exempel.

  • Se videon ”Kunskap om våld mot barn” (25 minuter) tillsammans med alla vuxna på skolan på en APT eller studiedag. Den går också att läsa i en folder.
  • Se videon ”Skolan som en trygg och läkande plats” (45 min inklusive 20 min gruppsamtal) tillsammans med alla vuxna på skolan på en APT eller studiedag. Den går också att läsa i en folder.
  • Alla vuxna på skolan övar enskilt eller tillsammans på svåra samtal i Snacka tryggts digitala verktyg. (45 minuter).
  • En ökad samverkan mellan skola och socialtjänst kan leda till en ökad trygghet. Särskilt när det handlar om oro för att barn far illa. Boka in  ett möte med socialtjänsten. Till er hjälp finns en checklista inför samtalet och en mötesinbjudan. (45 min + 60 min)

STEG 2. ENGAGERA ELEVER GENOM FYRA TEMAN 

Att på ett tryggt sätt lyfta temat våld i klassrummet, är ett steg på vägen för att ge barn ett språk och göra våld lättare att prata om. Det ger också barn ökad kunskap om vad våld är och deras rättigheter. Snacka tryggt har fyra lektionspass med olika teman för elever från årskurs 4 i grundskolan och anpassad skola. Till er hjälp finns en handledning. Alla vuxna på skolan är viktiga för att skapa trygghet så bjud in fler till klassrummet. Under lektionerna får vuxna och barn tillsammans rita, skriva, titta, tänka – och snacka!

STEG 3. STÄRK ELEVHÄLSAN

I årskurs 4 eller 5 genomförs elevhälsosamtal med alla elever. Rutinfrågor om våld saknas ofta vid dessa samtal. Därför har våra psykologer på Centrum för stöd och behandling på Rädda Barnen tagit fram ett enkelt frågeformulär med rutinfrågor om våld tillsammans med en vägledning om vad som kan vara bra att tänka på.

  • Möjliggör för elevhälsan att avsätta tid att läsa igenom foldern ”Att ställa rutinfrågor om våld”. (60 min)
  • Elevhälsan ställer rutinfrågor om våld under det vanliga elevhälsosamtalet. Planera gärna in samtalen i nära anslutning till att barnen arbetat med Snacka tryggt i klassen.

För att komma igång med Snacka tryggt har vi tagit fram en checklista: Snacka tryggt steg för steg som ger er guiding till de olika stegen och uppskattad tidsåtgång.